facebook_pixel
Velg avdeling
Artikkel

Aktiveringslås i Finn iPhone

Finn iPhone inkluderer Aktiveringslås – en funksjon som er utviklet for å hindre at noen andre kan bruke iPhone-, iPad-, iPod touch- eller Apple Watch-enheten din hvis du mister den eller den blir stjålet. Aktiveringslås aktiveres automatisk når du slår på Finn iPhone.   Aktiveringslås bidrar til å sikre enheten, selv om den havner i […]

Finn iPhone inkluderer Aktiveringslås – en funksjon som er utviklet for å hindre at noen andre kan bruke iPhone-, iPad-, iPod touch- eller Apple Watch-enheten din hvis du mister den eller den blir stjålet. Aktiveringslås aktiveres automatisk når du slår på Finn iPhone.

 

Aktiveringslås bidrar til å sikre enheten, selv om den havner i feil hender, og det kan øke sjansene for at du får den igjen. Selv om du sletter enheten eksternt, kan Aktiveringslås fortsette å forhindre at noen reaktiverer enheten uten din tillatelse. Alt du må gjøre er å sørge for at Finn iPhone er slått på og huske Apple-ID-en og -passordet ditt. Og med watchOS 2 og nyere kan du bruke Aktiveringslås til å beskytte Apple Watch også.

Slik fungerer det

Når du slår på Finn iPhone på iPhone, iPad eller iPod touch, blir Apple-ID-en din lagret sikkert på Apples aktiveringstjenere og knyttet til enheten din. Deretter krever enheten passordet ditt før noen kan slå av Finn iPhone på enheten, slette enheten eller reaktivere og bruke enheten.
Aktiveringslås er aktivert automatisk når du konfigurerer Finn iPhone.

 

Hvis enheten din er mistet eller stjålet

Hvis du skulle forlegge enheten, uansett om du har mistet den eller tror den kan være stjålet, bør du sette den i Tapt-modus umiddelbart ved å bruke Finn iPhone.

Tapt-modus låser skjermen med en kode og lar deg vise en tilpasset melding sammen med telefonnummeret som kan hjelpe deg med å få tilbake telefonen din. Du også slette innholdet på enheten eksternt hvis det er nødvendig, og den tilpassede meldingen din vises selv etter at enheten er slettet.

Mens Aktiveringslås jobber i bakgrunnen for å gjøre det vanskeligere for noen å bruke eller selge enheten du har mistet, kan Mistet-modus tydelig vise vedkommende som finner enheten, at den fortsatt tilhører deg og ikke kan reaktiveres uten passordet ditt.

Når du skal sette en enhet i Mistet-modus, logger du på icloud.com/find på en Mac eller PC eller bruker iOS-appen Finn iPhone.

Du kan finne ut mer om hva du bør gjøre hvis enheten er tapt eller stjålet.

Hvis du glemmer Apple-ID-en din eller passordet ditt

Apple-ID-en er kontoen du bruker til å logge på alle Apple-tjenester. Apple-ID-en er vanligvis e-postadressen din. Hvis du glemmer Apple-ID-en, kan vi hjelpe deg med å finne den.

Hvis du glemmer passordet ditt, kan du tilbakestille det fra enheten eller kontosiden for Apple-ID-en din.

Hvis du ikke finner Apple-ID-en din eller ikke kan tilbakestille passordet, mister du tilgang til kontoen din, og du kan kanskje ikke bruke enheten eller aktivere den på nytt. For å unngå at dette skjer, kan du gå til Apple-ID-kontosiden med jevne mellomrom for å se gjennom og oppdatere kontoinformasjonen.

Se etter Aktiveringslås før du kjøper en enhet fra noen andre

Før du kjøper en iPhone, iPad, iPod touch eller Apple Watch fra noen andre enn Apple eller en autorisert Apple-forhandler, må du kontrollere at enheten er slettet og ikke lenger koblet til forrige eiers konto. Spør selgeren om han eller hun har slått av Aktiveringslås, og følg deretter denne fremgangsmåten:

  1. Slå på enheten, og dra for å låse den opp.
  2. Hvis kodelåsskjermen eller Hjem-skjermen vises, er ikke enheten slettet. Be selgeren om å slette enheten fullstendig ved å gå til Innstillinger > Generelt > Nullstill > Slett alt innhold og alle innstillinger. Ikke overta en brukt iPhone, iPad eller iPod touch før den er slettet.
  3. Start konfigureringsprosessen på enheten.
  4. Hvis du får spørsmål om forrige eiers Apple-ID og passord, er enheten fortsatt knyttet til forrige eiers konto. Lever enheten tilbake til selgeren og be ham eller henne om å skrive inn passordet. Hvis den forrige eieren ikke er til stede, kan vedkommende fjerne enheten fra kontoen sin ved å logge på icloud.com/find. Ikke overta en brukt iPhone, iPad eller iPod touch før den har blitt fjernet fra kontoen til den forrige eieren.

Du vet at enheten er klar til bruk for deg hvis du får meldingen «Konfigurer iPhone», «Konfigurer iPad» eller «Konfigurer iPod» første gang du slår den på.

Hvis du kjøper en enhet som fremdeles er kobler til en tidligere eiers konto, kontakter du dem snarest mulig og ber dem om å slette enheten og fjerne den fra kontoen sin. Les om hvordan du fjerner en enhet fra forrige eiers konto.

Før du gir bort enheten din eller sender den inn til service

Påse at du slår av Finn iPhone på enheten din før du gir den bort eller sender den inn til reparasjon. Hvis du ikke gjør det, er enheten din låst og den du gir den bort til kan ikke bruke den normalt, og Apple-teknikere kan ikke utføre reparasjoner på den. Bare logg av iCloud og slett deretter alt innhold og alle innstillinger. Dette sletter enheten fullstendig, fjerner den fra Apple-ID-en din og slår av Finn iPhone.

I iOS 10.3 eller nyere:

  1. Trykk på Innstillinger > [navnet ditt] > iCloud.
  2. Rull nedover og trykk på Logg av.
  3. Skriv inn Apple-ID-passordet, og trykk på Slå av.
  4. Gå tilbake til Innstillinger.
  5. Trykk på Generelt > Nullstill > Slett alt innhold og alle innstillinger.

I iOS 10.2 eller eldre:

  1. Trykk på Innstillinger > iCloud.
  2. Rull nedover og trykk på Logg av > Logg av.
  3. Trykk på Slett fra iPhone, og skriv inn passordet ditt
  4. Gå tilbake til Innstillinger.
  5. Trykk på Generelt > Nullstill > Slett alt innhold og alle innstillinger.